Efforts to improve literacy at MTs N 6 Sleman
DOI:
https://doi.org/10.59944/jipsi.v3i1.246Keywords:
Efforts, Literacy, MadrasahAbstract
MTs N 6 Sleman has a strong background in efforts to improve literacy in the madrasah. With a high commitment, structured curriculum, good library, parental involvement, and diverse literacy activities, the madrasah aims to create literate and competitive students in meeting the challenges of the future. The uniqueness of MTs N 6 Sleman has intrigued researchers to study the comprehensive and structured efforts undertaken by the madrasah to instill a spirit for literacy growth in the madrasah community. This research will employ a qualitative descriptive research design. Descriptive research is conducted to depict the actual conditions of a variable that is not clearly understood, using collected data and making systematic and accurate analytical conclusions. The efforts made by MTs N 6 Sleman to enhance literacy go through three stages: (1) Familiarization stage through enjoyable reading activities in the madrasah, (2) Development stage of reading interest, and (3) Implementation stage of literacy-based learning.
References
Agustina, Anisa Rachma; Ifadah, Luluk; Muanayah, N. A. (2022). Habituasi Metode Lips Reading Pada Pembelajaran BTQ Bagi Santri Tunarungu di Pondok Pesantren Abata Temanggung. AMORTI: Jurnal Studi Islam Interdisipliner, 1(2), 92–102.
Aji, A., Ifadah, L., & Alfi, N. (2022). Efektivitas Pembelajaran berbasis Multimedia dalam Meningkatkan Nilai Kognitif Peserta Didik di SMP Maarif Tlogomulyo. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(2), 70–83.
Armanila. (2022). Strategi Pelatihan Penulisan Karya Ilmiah berbasis Publikasi pada Guru SMP Medan Marelan: Studi Hukum, Manajemen, dan Psikologi. AMORTI: Jurnal Studi Islam Interdisipliner, 1(1), 32–41.
Beers, C. S., Beers, J. W., & Smith, J. O. (2009). A Principal’s Guide to Literacy Instruction. New York: Guilford Press.
Jariah,S & Marjan. (2019). Peran Guru Dalam Literasi Sekolah, Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, hal. 846-856.
Jatmiko Wibisono, Hafidz, Iffat Abdul Ghalib, H. N. (2023). Konsep Pemikiran Pembaharuan Muhammadiyah Bidang Pendididkan (Studi Pemikiran Muhammad Abduh). Attractive : Innovative Education Journal, 5(2), 514–522.
Ekosiswoyo, R. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah yang Efektif Kunc Pencapaian Kualitas Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 14(2), 76-82.
Kartini, D & Yuhana (2019). Peran Kepala Sekolah Dalam Mensukseskan Program Literasi, JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), Volume.4, No.2, 137-144
Kholis, N., & Yunita, V. (2023). Interpretation of Hadith-Sunnah from Schacht ’ s Perspective : Multidisciplinary Study. Amorti : Jurnal Studi Islam Interdisipliner, 2(3), 148–159.
Khasanah, U., & Herina, H. (2019, Januari 12). Membangun Karakter Siswa Melalui Literasi Digital dalam Menghadapi Pendidikan Abad 21 (Revolusi Industri 4.0). Prossiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, hal. 1001-1015.
Muchamad Chairudin, H. N. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Al-Quran Surat Yusuf Ayat 13-20 Kajian Tafsir Al Misbah Karya M. Quraish Shihab. Attractive : Innovative Education Journal, 5(2), 754–765.
M. Irma & Hasnawi. H & Andi, K. (2022), Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Sebagai Upaya Meningkatkan Kecerdasan Kewarganegaraan Peserta Didik di SMA, Phinisi Integration Review, Vol. 5, No.1, hal. 271-281.
Ngabdul Shodikin, E., Sucipto, E., Wasith Achadi, M., Muzaky, F., Wahyu Laras Pertiwi, R., & Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta, S. (2023). Implementation of the Sabaq, Sabqi, Manzil Methods in Improving the Quality of Memorizing Qur’an Learning in Class V Salafiyah Ula Islamic Center Bin Baz Bantul. 1(1), 34–44. https://journal.amorfati.id/index.php/postaxial
Novita, M., Zakki, M., & Inayati, N. L. (2022). Implementasi Pendidikan Moral Dalam Membina Perilaku Siswa Di Sekolah Menengah Atas Islam Terpadu Al Huda. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 2(1), 95–105.
Nopilda, L., & Kristiawan, M. (2018). Gerakan Literasi sekolah Berbasis Pembelajaran Multiliterasi sebuah Paradigma Pendidikan Abad ke-21. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), Volume 3, Nomor 2, 216- 231.
Rahayu, T. (2016). Penumbuhan Budi Pekerti Melalui Gerakan Literasi Sekolah. The Progressive and Fun Education Seminar, 179-183.
Rahmawati, L., & Rachman, Y. A. (2022). Strategi Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Permainan Edukatif Berbahan Alam di RA Miftahul Falah. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(1), 35–43.
Robbaniyah, Q., Lina, R., Ustadz, S., Rofiq, A., Islami, F. Al, & Faiz, A. (2022). Konstribusi Pemikiran Abu Nida ` dalam Pengembangan Pendidikan Islam Pondok Pesantren di Indonesia. JIPSI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sains Islam Interdisipliner, 1(1), 23–34.
Susanto, E. (2022). Konstruksi Pendidikan Islam Nusantara Berwawasan Multikultural di STAI Brebes Jawa Tengah. AMORTI: Jurnal Studi Islam Interdisipliner, 1(1), 42–54.
Syaiful Anam, H. N. (2023). Metode Penelitian (Kualitatif, Kuantitatif, Eksperimen, dan R&D). PT GLOBAL EKSEKUTIF TEKNOLOGI. https://www.google.co.id/books/edition/Metode_Penelitian_Kualitatif_Kuantitatif/w-bFEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=0
Supriyanto, H. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah dalam Menumbuhkan Minat Membaca Siswa. WIYATA DHARMA: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, Volume V, Nomor 2, 68-82.
Teguh, M. (2017, Maret 15). Gerakan Literasi Sekolah Dasar. Aktulisasi Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar Melalui Gerakan Literasi Sekolah untuk Menyiapkan Generasi Unggul dan Budi Pekerti, Prosiding Seminar Nasional , hal. 18-26.
Wandasari, Y. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) sebagai Pembentuk Pendidikan Berkarakter. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), Volume 1, Nomor 1, 325- 343.
Wandasari, Y., Kristiawan, M., & Arafat, Y. (2019). Policy Evaluation of School’s Literacy Movement on Improving Discipline of State High School Students. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(4).
Wiedarti, P., Laksono, K., Retnaningdyah, P., Dewayani, S., & Muldian, W. (2018). Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Wulandari, R. (2017). Implementasi Kebijakan Gerakan Literasi di Sekolah. Jurnal Kebijakan Pendidikan Edisi 3 Vol.VI, 319-330.